Thursday 29 October 2015

kerjaya sebagai seorang penyelamat

kehidupan yang semakin mencabar membuat aku semakin tabah menghadapi liku-liku kehidupan di tempat orang.  Walaubagaimana pun< aku rasa bersyukur kerana kerjaya aku menolong orang ramai dalam kecelakaan. Bukan mudah nak jadi penyelamat dan bukan senang kerana perlukan fizikan dan mental yang kuat. Kerja aku mudah sahaja, bila berlaku kebakaran orang lari aku dan team aku akan masuk pula memadamkan api tersebut. Degar macam mudah tapi agak membahayakan diri juga la. Tiada orang suka-suka untuk menyusahkan diri tapi dah tuhan pilih aku sebagai penyelamat. Ramai orang cakap tugas penyelamat ni mudah contohnya bomba. Duk balai kerja tidur ja. Salah tu wahai hati_hati yang tidak jernih, Bomba juga ada aktivitinya tersendiri , misalnya kawad kaki, kawad tangga, kawad mahir dan lain-lain.  Dulu pemikiran aku pun cam tu juga tapi seteah aku sendiri yang alami agak menakutkan. kerja nampak mudah tapi risiko dia agak membahaya. Bomba bukan reti padam api ja tapi juga membuat penyelamatan. Penyelamatan ini luas tapi bomba hanya akan membuat rawatan awal sahaja kepada persakit misalnya menghentikan pendarahan. ini selalunya unit yang dilatikan khas tetapi setia anggota bomba juga mempunyai asas untuk medik. selalunya kemalangan jalan raya yang agak serius, pasukan bomba akan turut akan ke lokasi kejadiaan. Dulu aku sangat takut dengan patahan mahupun darah yang banyak, Tetapi bila dalam kerjaya yang masyarakat perlukan kita, kita terpaksa menahan semua itu. mental juga turut memainkan peranan yang sangat penting. Ada lah aku pergi kes kemalagan yang agak serius tetapi agak menyanyat hati dan pilu. Buanglah sikap negetif kepada bomba dan bila ada kecemasa tolonglah beli laluan kepada jentera bomba untuk lalu kerana kecemasan dan kebakaran mengambil masa. jika rumah kayu yang besar bolh ambil masa 5 atau 10 minit sahaja api akan mara dan menjadi tanah yang lapang dan menyebabkan kehilanagn harta benda kepada mangsa. syukur alhamdulilah waaupun gaji kecik x setempal dengan kerja yang bomba buat tapi berkat yang tuhan bagi tu sangat pentinguntunk di bawak ke padang masyar nanti.. jangan pikir api yang kecik hanya menjadi kawan tetapi apabila besar ia ka menjadi lawan.

No comments:

Post a Comment